Als je bij de top wilt horen, moet je hard werken. Ook in de sportschool. Die maak ik samen met Bas twee keer per week onveilig (beetje met SLAM-ballen gooien en zo). Bas geeft me constant tips en het is zonde om die niet te delen. Dus in deze blog en de video hierboven: 3 beachvolleybal fitness-tips.


Tip 1: Kies buikspieroefeningen met een rechte rug

Bij zo’n heet plakkerig beach-lichaam hoort natuurlijk ook een lekkere sixpack (eventueel begraven onder een heerlijk zwembandje). Die sterke buikspieren ondersteunen je in het zand. Maar voordat je nu direct start met crunches, denk ook even aan je rug. Die zie je niet in de spiegel, maar je kunt er wel flink last van krijgen.

Kies daarom buikspieroefeningen waarbij je rug recht blijft. Hier zijn een paar voorbeelden:

1: Dead bug

2: Roll out

 3: Side Plank

Watch your back

Bij al deze oefeningen houd je de rug recht. Andere oefeningen moet je heel goed uitvoeren, want anders ziet je rug er uit als een banaan. Bananen kunnen niet beachvolleyballen en nu weet je waarom.

Tip 2: Bereken je relatieve sprongkracht

Deze tip is voor de mensen die van cijfers houden. Als je sprongkracht traint, train je ook je spieren, dus word je zwaarder. Ga je dan wel vooruit? Het antwoord is: Ja, zolang je maar meer gewicht extra tilt dan je aankomt (goed eten is daarbij ook belangrijk).

Je relatieve sprongkracht is:

Toename gewicht dat je kunt squatten -Toename in je gewicht.

Een voorbeeld:

Ik weeg zo’n 75kg. Ik squat nu ongeveer 50kg. Stel dat ik na een maand 77kg (+2) weeg en 52kg (+2) kan squatten, dan is mijn sprongkracht niet toegenomen.

Weeg ik bijvoorbeeld 76kg (+1) en kan ik 58kg (+8) squatten, dan is mijn relative sprongkracht toegenomen met 7kg.

Het is een indicatie natuurlijk. En sprongkracht moet je niet verwarren met spronghoogte. Sommige mensen hebben nou eenmaal nog sprinkhaan-genen uit het pleistoceen geërfd. Dat is niet erg. Je kunt nu in ieder geval aantonen dat je echt je best doet om ze af te blokken.

Tip 3: Varieer als je niet meer vooruit gaat

Heb je het gevoel dat je niet meer vooruit gaat bij een oefening? Varieer dan. Volgens Bas is er geen vaste periode (van bijvoorbeeld 6 weken of zes trainingen) waarna je moet switchen. Als je nog sterker/beter/lekkerder wordt van een oefening kan je die zelfs tot 20 weken herhalen.

Hoe weet ik dat het beter gaat?

  • Je kunt meer herhalingen doen in dezelfde tijd;
  • Van dezelfde oefening wordt je minder (of niet meer) moe;
  • BAM! Het lukt om een zwaarder gewicht te tillen.

Wil je meer beachvolleybal fitness-tips van Bas?

Doe dan niet zo flauw en geef jezelf op voor de Beachvolleybal Challenge (inschrijving gesloten). Heb je geen zin in een hele zomer zon, zee, strand en een sporadische hagelbui? Kijk dan op de website van Bas (Verpoorten Vitality) en schrijf je in voor een proeftraining.

 

Tip(je) van Steven

Steven verzint ook wel eens wat…

Bij krachttraining kan je niet om de herhalingen heen. Ben je bang dat de verveling toeslaat? Zoek dan zoveel mogelijk variatie in je intervaltraining en hersteltraining. Maakt niet uit wat, als je maar in beweging blijft. Dus: fietsen, zwemmen, hardlopen, HIIT-workouts, yoga… Na zoveel nieuwe indrukken stap je weer dankbaar binnen bij de ‘saaie’ sportschool.

Vond je deze tips nuttig? Laat dat dan weten in de comments. Opbouwende kritiek zien we ook graag verschijnen. Dus als je het 10 keer k*t vond, vertel dan ook waarom. Kunnen wij de volgende video en blog weer 10x beter maken!

Vertel wat je ervan vindt!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:

Steven

Ondertussen, op Instagram

Werk met ons samen!

Denk je dat je de Beachvolleybal Challenge makkelijker kunt maken? Of wil je met ons samenwerken? Laat het hier weten!

Werk samen met de Beachvolleybal Challenge

Heb jij nog Facebook?

Like dan de Beachvolleybal Challenge-pagina (wij gebruiken je gegevens alleen zodat je toffe dingen kunt winnen en geenszins om je te spammen).

Naar Facebook >

Bovendien zijn we veel te druk aan het sporten om ons bezig te houden met remarketing.