Als we een eredivisieteam moeten verslaan, kunnen we wel wat hulp gebruiken. Daarom vraagt Beachvolleybal Challenge de pros om tips. Sven Vismans geeft ons een tip bij je wedstrijdvoorbereiding: Maak een Gameplan!


Wie is Sven Vismans?

In Aalsmeer weet iedereen het, maar misschien kom jij wel uit Finsterwolde. Dus bij deze: Sven is een ervaren eredivisiespeler en hij vormt een team met Jannes van Der Ham. Vorig jaar werden ze samen 4e op het NK en dit jaar snuffelden ze opnieuw aan de internationale competitie tijdens Blooming Beach. Needless to say: Sven kan een aardig potje beachen. Toen we hem vroegen om een paar tips mochten we direct langskomen en daar zijn we heel blij mee!

De eerste tip van Sven: Maak een gameplan

Volgens Sven is het belangrijk dat je goed voorbereid aan een wedstrijd begint. Anders ben je alweer 10 punten verder, voordat je snapt hoe je tegenstander in elkaar zit. Daarom maak je vantevoren een gameplan. “Vooraf probeer je wel altijd de wedstrijd te kijken van het team waar je tegen moet spelen”, vertelt Sven. “Dan kan je de eerste dingen al zien.” Bijvoorbeeld wie er het beste kan passen en met welke service een tegenstander moeite heeft. In de nationale competitie kent Sven de meeste tegenstanders wel, maar voor teams die hij nog niet kent, maakt hij dankbaar gebruik van livestreams, bijvoorbeeld die van de Dela Eredivise:

Twee belangrijke onderdelen van een beachvolleybal-gameplan:

Nou, als je eenmaal de stream hebt afgekeken (niet vergeten om nog een beetje te trainen tussendoor), is het tijd voor het maken van het plan. Volgens Sven bevat een Gameplan in ieder geval deze onderdelen:

1:Het serviceplan

Als je eenmaal zover bent dat je service lekker loopt, kan je een service plan gaan maken. “Op sommige niveaus is het nog een hele opdracht om de bal binnen de lijnen te krijgen”, zegt Sven. “Maar als je dat wat beter kan, probeer je bewust naar de zijlijn te serveren, of kort op iemand die veel moeite heeft met een korte serve.”

Je kunt ook kiezen om allebei verschillend te serveren. Dan zet je in je gameplan dat de ene speler meer risico neemt in de service (Jannes heeft bijvoorbeeld een harde sprongservice). De ander doet dan wat rustiger aan (Sven neemt minder risico met een floatservice). Sven: “Als je allebei fout gaat serveren komt er veel druk op je sideout.” En dan wil je dus niet, zeker als het serviceplan van de tegenstander goed in elkaar zit. 😉

2: Analyse van de favoriete ballen van je tegenstanders

Volgens Sven heeft elke Beachvolleyballer een favoriete bal. “Daar vallen ze onbewust op terug als het lastig wordt.” Als je weet welke ballen je tegenstander in zo’n situatie graag speelt. Neem die dus ook op in je gameplan en verwacht ze tijdens de lastigere rally’s.

Wat als je plan niet werkt?

Een plan is maar een plan, dus houd er niet aan vast als het niet werkt. Soms doen je tegenstanders gewoon rare dingen. Hebben ze een goede dag, kunnen ze opeens wel passen, etc, etc. Sven: “Je geeft het meestal tot de eerste technische timeout van de eerste set. Als je dan merkt dat je ernaast zit, of dat ze toch iets anders doen, dan probeer je het aan te passen en te zorgen dat de wedstrijd daarna omgedraaid kan worden.”

What else? 

Heb jij nog onderdelen die volgens jou in een gameplan moeten zitten? Deel ze dan met ons in je reactie op dit artikel (even naar beneden scrollen en dan typen). Heb je zelf een beachvolleybal tip nodig over een bepaald onderwerp? Laat het dan ook even weten. Gaan we kijken of er iemand is die je daar meer over kan vertellen. 🙂

 

 

1 reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:

Steven

Ondertussen, op Instagram

Werk met ons samen!

Denk je dat je de Beachvolleybal Challenge makkelijker kunt maken? Of wil je met ons samenwerken? Laat het hier weten!

Werk samen met de Beachvolleybal Challenge

Heb jij nog Facebook?

Like dan de Beachvolleybal Challenge-pagina (wij gebruiken je gegevens alleen zodat je toffe dingen kunt winnen en geenszins om je te spammen).

Naar Facebook >

Bovendien zijn we veel te druk aan het sporten om ons bezig te houden met remarketing.