Als je gaat beachvolleyballen hoop je altijd op een lekker zonnetje, maar pas op! Dat zonnetje (in combinatie met al die shots, digs en hete heren/dames) zorgt ervoor dat je het warm krijgt en gaat zweten. Via het zweten raak je vocht kwijt en dat vocht moet je aanvullen, anders val je misschien flauw (en daar win je geen wedstrijden mee). Is ieder drankje dan geschikt? Nee! Lees hieronder wat je het beste kan drinken tijdens een beachvolleybalwedstrijd.

Eerst de theorie: Hypotoon, Isotoon, en Hypertoon

Er is een driedeling in de wereld van de drankjes. Die is gebaseerd op het aantal deeltjes dat er in een drankje zit. De driedeling bestaat uit (1) hypotoon, (2) isotoon en (3) hypertoon. Niet echt termen die je bij het bestellen eenvoudig uit je mouw schudt. Gelukkig hebben we bij de Beachvolleybal Challenge handige ezelsbruggetjes voor je bedacht.

HYPOtoon

Hypo lijkt op het Engelse woord hippo. Dat betekent nijlpaard. Een nijlpaard leeft het grootste deel van zijn leven in het water. Dus, een hypotone drank, lijkt veel op water. Tot zover de nijlpaardbrug. Onthoud het volgende: een hypotone drank bevat grotendeels vocht en kan makkelijk opgenomen worden door je cellen.

ISOtoon

Bij isotoon denk je misschien wel aan isolatie. Isolatie houdt de temperatuur in balans. In zekere zin doen isotone drankjes doen dat ook. Een isotone drank bevat ongeveer net zoveel deeltjes als het vocht in je lichaam. Er zitten mineralen en zouten in die je ook kwijtraakt bij het zweten. Superhandig! Als je dit drinkt vul je dus meer aan dan alleen vocht. Quid pro Quo!

HYPERtoon

Een drankje waar heel veel deeltjes in zitten waar je hyper van kan worden. Suikers bijvoorbeeld en kleurstoffen enzo.

Ok, maar welke soort drankjes moet ik nou drinken?

Aha, jij bent meer praktisch ingesteld, hè? Mooi! Straight to the point. Nou, je kunt de volgende regels hanteren voor drinken tijdens een beachvolleybalwedstrijd:

  1. Hypotoon is altijd een goed idee!
    Voorbeelden van hypotone drankjes: water, sportwater, kokoswater (hangt af van het type).
  2. Drink iets isotoons als je je lang inspant, of als het erg heet is.
    Voorbeelden isotoon: AA-Isotoon of van dat poeder dat je zelf mengt met water, bijvoorbeeld van Isostar of Dextro.
  3. Hypertoon drink je liever niet!
    Dan kan je net zo goed noten eten tijdens je wedstrijd! Tssss… Als je energie wilt aanvullen na de wedstrijd, kan je beter water drinken en iets gezonds eten. Dan krijg je naast je koolhydraten ook nog andere stoffen binnen. Die kan je lichaam ook goed gebruiken!
    Voorbeelden van Hypertone drankjes: AA-energy, cola en andere frisdranken.
  4. Bier is geen goed idee
    De alcohol in het bier stijgt misschien direct naar je hoofd, maar het vocht niet. En van bier wordt je een trage slampamper in het veld. Vervolgens geef je de schuld aan je partner en maakt alcohol meer kapot dan je lief is.
    Voorbeelden van echt bier: Westvleteren, Kanon, Gouden Carolus en Chimay.

Zorg dat je genoeg drinken bij hebt

Het is een beetje een open deur, maar drinken is lastig als je geen drinken hebt. Op het strand vind je ook niet altijd het juiste drankje op het juiste moment. Zorg dus dat je in ieder geval twee flessen water meeneemt naar het strand. Als je partner dat ook doet, kom je die wedstrijd wel door. Weet je dat het warm wordt die dag? Mik dan wat poeder in de fles, even schudden en je hebt plotseling een isotone cocktail die een Margarita doet verbleken. Voor de creatieve bartenders onder ons: nee, niet van dat poeder in je bier doen. We hebben het geprobeerd. Het is vies.

Vond je dit een leuke tip/blog? Laat dat dan weten via de comments hieronder. Vond je het ronduit k*t met perensap, laat het dan ook weten. We verbeteren namelijk niet alleen onze volleybalskills, maar ook onze blogs, video’s en social media, zodat jij er meer aan hebt.  

2 reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  • In welke “categorie” vallen eiwit-shakes en wat is het effect van het drinken hiervan na het sporten/beachvolleyballen?

    • Dag Erik! Goede vraag. 🙂 Eiwitshakes zitten een beetje tussen eten en drinken in. Het is daarom lastig om ze in één van de drie categorieën te stoppen. Voor de meeste eiwitshakes geldt: je kunt ze beter niet voor of tijdens de wedstrijd drinken. Ná een intensieve wedstrijd of training zijn ze prima herstelvoer. In plaats van een shake kan je ook kiezen voor andere dingen waar veel eiwitten in zitten, zoals kwark of een eitje.

3 Voedingstips van Teuni

Ga je zelf hard trainen (voor beachvolleybal of hockey of cricket )? Hangry naar de training is een no-go! Volg dus de tips van Teuni!

Tip 1: Kies de juiste kwark voor je herstelmaaltijd

Niet alle soorten kwark of zuivel hebben evenveel eiwitten. Check het etiket en ga op zoek naar een kwark met 9 gram eiwit per 100 gram. Of meer, als je durft.

Tip 2: Goed drinken

Teveel drinken en te weinig drinken zitten in de weg van je sportprestaties. Check je plas voor en na het sporten om te zien hoe waterig je bent.

Tip 3: Eerst basisvoeding, dan supplementen slikken

Zorg eerst dat je basisvoeding en sportvoeding in orde zijn. Dan helpen de supplementen ook beter.

Who the *bliep* is Teuni?

Teuni Verhagen is sportdiëtiste. Ze schreef een taartrecept in het boek ‘Goud op je bord 2’ en is voedingsdocente aan de Hogeschool van Utrecht en voedingsdeskundige bij Pim Mullier in Papendal.

Maar wij kennen Teuni vooral als de uitvinder van het Yoga-Bootcamp en de eerste persoon die ons vertelde dat vetten communicatie tussen cellen mogelijk maken. Vet!

 


Ondertussen, op Instagram

Werk met ons samen!

Denk je dat je de Beachvolleybal Challenge makkelijker kunt maken? Of wil je met ons samenwerken? Laat het hier weten!

Werk samen met de Beachvolleybal Challenge

Heb jij nog Facebook?

Like dan de Beachvolleybal Challenge-pagina (wij gebruiken je gegevens alleen zodat je toffe dingen kunt winnen en geenszins om je te spammen).

Naar Facebook >

Bovendien zijn we veel te druk aan het sporten om ons bezig te houden met remarketing.