Tijdens de laatste set wil je nog keihard knallen. Je staat klaar voor de service en opeens stompt de man met de hamer je in de maag. Erger nog, er stijgt een verschikkelijk gerommel op. Je hebt honger. Je móét eten! Maar wat?! Als stoppen geen optie is, heeft Teuni 4 alternatieven voor eten tijdens een training of wedstrijd.

Maar eerst een weetje:

Als je de rest van de dag normaal gegeten hebt, kan je een training of wedstrijd van een uurtje prima doorkomen. Dan heb je nog geen extra eten nodig. Je teert dan op je reserves. Die reserves zitten in je spieren en in je lever, klaar om in actie te komen als jij besluit om eindelijk eens te gaan duiken naar een bal.

-Welles-

1: Banana

Ho ho, leg die Chocoladereep eens snel weg. Je kunt beter een banaan eten. Die bevat veel supersnelle koolhydraten. Hoe rijper de banaan, hoe sneller de suikers die erin zitten. Wel even zorgen dat je de schil netjes in de prullenbak gooit. Anders eindigt jouw sprongservice straks met een glijpartij. Plakkerige banaan aan je handen is al vies. Stel je eens voor hoe dat tussen je tenen voelt.

banaan
Rozijntjes

2: Rozijnen

Als je die laatste set nog pit wilt hebben, neem je een handje rozijnen. Deze gedroogde druiven worden vaak gezien als kindervoedsel. Waar denk je dat die kids al hun energie vandaan halen? Juist! Rozijnen zijn een geconcentreerde bron van brandstof. Zorg dat je altijd een doosje mee hebt!
Waarschuwing: neem een handje, eet geen zak leeg! Net als pruimen, zijn rozijnen vezelrijk en kunnen ze laxerend werken. Dat is handig als je teveel witte puntjes met kroket hebt gegeten; minder handig tijdens een wedstrijd in een wit broekje.

3: Fruit- of graanrepen

De gemiddelde supermarkt ligt vol met repen, waarvan marketingmensen vinden dat je ze moet eten tijdens een training of wedstrijd. Sommige hebben zelfs cranberries op de verpakking, maar pas op! De ene reep is de andere niet. Let erop dat je tijdens het sporten een reep neemt op basis van granen of fruit. Die leveren snelle suikers en slepen je glansrijk door de laatste minuut. Repen met veel noten gaan je juist dwars zitten bij het bewegen. Die stop je dan weer in je tas voor na de wedstrijden, op de weg terug in de auto, of om uit te delen aan aantrekkelijke potentiële partners.

4: Ontbijtkoek

Voor de happers! Ontbijtkoek is niet supergezond, maar bevat wel veel snelle supersuikers. Je hebt grote en kleine repen. Tijdens het sporten heb je wel genoeg aan een kleintje, of een halve grote.


-Niet dus-

Het verteren van eten kost ook energie. Dat is energie die je eigenlijk nodig hebt voor het rennen, blokken, passen en weer terug uit het water rennen, terwijl je schreeuwt ‘Ku kao koud!’. Dus, tijdens een training of wedstrijd kan je beter niet teveel eten. Als je toch iets eet, kies je voor makkelijk verteerbaar eten. Bewaar dit lijstje voor ná de wedstrijd:

Nootjes

Want nootjes bevatten veel vet en liggen zwaar op de maag

Dingen met veel eiwitten

Eitjes, kaas, halve kippetjes, frikandellen, bonenschotels… Ook eiwitten zijn lastig te verteren. En hoewel jij gefocust bent op je wedstrijd, gaat je lichaam aan de slag met eten verwerken. Dus gaan je energie en vocht, recht je darmen in.

Avocado’s

Een avocado valt in de meeste boekjes in de categorie fruit. Maar het is wel een fruit met veel vet erin (zo’n 20 gram van de 100). Ook de avocado kan je dus beter bewaren voor na het sporten/trainen/de wedstrijd. Dan doe je die in een lekkere salade, of je maakt er guacamole van voor in je guac hat (filmpje).

via GIPHY

1 reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geschreven door:

Steven

Ondertussen, op Instagram

Werk met ons samen!

Denk je dat je de Beachvolleybal Challenge makkelijker kunt maken? Of wil je met ons samenwerken? Laat het hier weten!

Werk samen met de Beachvolleybal Challenge

Heb jij nog Facebook?

Like dan de Beachvolleybal Challenge-pagina (wij gebruiken je gegevens alleen zodat je toffe dingen kunt winnen en geenszins om je te spammen).

Naar Facebook >

Bovendien zijn we veel te druk aan het sporten om ons bezig te houden met remarketing.